Újra esős napra virradtunk, mielőtt tovább utaznánk, elsétálunk a bányához. Csodás természeti környezetben, hatalmas hegyek völgyében húzódik Majdanpek városa. Olvasom, hogy aranykor köszönthet Szerbiára, hatalmas réz és arany kincsek a föld mélyén, Majdanpek környékén amerikai vállalkozók kutatnak, biztató eredménnyel. Az elmúlt évek mérsékelt eredményei után remény van a fejlődésre. Az ár, hogy elhordják a hegyeket az aranyért, rézért. A látványtól eláll a lélegzetem.
200 méter mély bányató, külszíni fejtés, dübörgő óriás dömperek, letarolt hegyek
Jelenleg ilyen a majdanpeki ARANYBÁNYA IGAZGATÓSÁG feliratú emeletes szürke épület, kissé lerobbanva...
Bányásztemplomocska
BOR felé mutat a tábla
Radnóti Miklós: https://www.youtube.com/watch?v=SlwL1foUTpk
MAJDANPEK HOTEL INN előtt régesrégi postaláda, hány szomorú levelet küldhettek innen...
postaláda részlet:
Megyünk tovább a Balkán hegységből lefelé, Porecska folyó mellett, az esőcseppekkel vert busz ablakából láttam:Donji Milanovac község lakóit 1960-ban a vízlépcső építése miatt feljebb telepítették, előbbi lakhelyüket elárasztva.
Esernyő alatt fényképezve a szoros
Veszteglünk a határállomáson, fényképezni tilos, még visszapillantunk búcsúzóul a hegyoldalban hatalmas vörös csillagra, alatta TITO feliratra...Öt perc múlva Romániába érünk át, útlevélellenőr végigmegy a buszban, bár ő is EU-s, mi is, de hogy köszönjön, azért nem vagyunk olyan jó barátok.
Orsova előtt ilyennek láttuk a Dunát:
Indulás Orsovára! Évszázadokon át a történelmi Magyarország egyik déli határa Ó-Orsova volt, a város a 70-es évek elején épült Vaskapu-vizierőmű megépítésével víz alá került.Egykor a városban volt Széchenyiről elnevezett utca is, a régi képeslap tanúsága szerint:
A kiszélesített Cserna-öböl partján építették fel az új várost.
Csak rövid időt töltünk itt, míg a hajóra várunk. Ám hiába lett volna több időnk kószálni, biztosan nem találtunk volna Széchenyiről elnevezett utcát...
A kocsmahivatalban kortyolgatunk...
A hajóállomás látványossága az építési engedély nélkül cukrászdának készülő abbamaradt rozsdás torzó:
A hajó belsejében, ebédre várva. Mi mást ehetnénk a hajón, halat. Aztán a fedélzeten majd' megfagytunkFlamingo hajóval kirándulás a Dunán, nagyon hideg van, metsző szélben alig néhány kép a szorosokról, aztán menekülés a hajó belsejébe. Egy régebbi nyári emlék, amikor itt hajóztunk, az vigasztal. http://amulok.blogspot.hu/2009/08/del-erdelyben-tortenelmi-idoutazas.html
Az Al-Duna leglátványosabb része a Kazán-szoros, a felső a hosszabb és keskenyebb Nagy-Kazán, az alsó rövidebb és szélesebb, ez a Kis-Kazán. Valószínűleg azért nevezték el kazánnak, mert itt rengeteg örvény volt, mintha a víz állandóan forrna.
Régi képeslapon látszik a Vaskapu veszélyes sziklazátonyok sokaságával:
Barlanghoz vezet a falépcső |
Veteráni barlang bejárata a török elleni harcokról híres
A víz alatt a Széchenyi emléktábla, amit mi láttunk 2014. október 25-én:
A lefelé mutató baloldali jelzést magyar kajakosoknak köszönhetjük, mivel a jobb oldalon egykor lévő emléktáblának lába kelt. Az elárasztáskor víz alá került Széchenyi emléktábla helyét mutatja.
Magyar hajósok rendszeresen megjelölték a víz alatt fekvő tábla helyét. Mindhiába...
2005. június 15-én a Gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet hajós küldöttsége, Varga István túravezető irányításával újra elhelyezett egy kisebb, maguk által készíttetett emléktáblát. A tábla az eredetivel egyező szövegű volt. Két oldalán egy magyar és egy román hajólobogót is elhelyeztek. Ennek is lába kelt...
A Kis-Kazán szoros előtt feltűnik a hatalmas emberarc. Decebál dák király 40 méteres szobrát tíz szobrász faragta ki, állítólag egyikük baleset áldozata is lett munka közben. Egy külföldről támogató román milliomosnak köszönhető a monumentális arc a sziklába faragva.
Decebál egyesítette a dák törzseket, ám Traianus római császártól vereséget szenvedve, megölte magát.
Egykori megfigyelőállomás helyén épült kolostor, itt négy szerzetesnő él
Érdekes képet találtam a Vaskapu csatorna átadási ünnepségéről: :
A munkák nagy részét magára vállaló Magyarországot bizony kihagyták az ünneplésből. Az 1896. szeptember 27-i ünnepélyes avatás magyarok, magyar lobogó nélkül zajlott. Elsőként az osztrák-magyar uralkodóról elnevezett Ferenc József luxusgőzös - fedélzetén a névadó uralkodóval, a román és a szerb királlyal, miniszterekkel, diplomatákkal - haladt át a Vaskapu-csatornán, a császári fekete-sárga, valamint a szerb és román lobogókkal feldíszítve. A partokat is ugyanígy fellobogózták. Csak a magyarok és a zászló nem voltak ott.
A Budapesti Hírlapból:
"Mély szomorúsággal tölt el bennünket az a fény és pompa, amellyel odalenn az ország déli határán megülték a Vaskapu csatornájának felavatását. Azt hittük, fel voltunk jogosítva remélni, hogy az lesz az ezeréves ünnepünk koronája; de minden volt ott, csak az ezeréves Magyarország nem volt ott. Még csak a modern Magyarország sem volt ott. Magyarország királya sem volt ott. Magyarország színei, Magyarország nyelve sem voltak ott" – írta keserűen a Budapesti Hírlap cikkírója.
A botrányt fokozta, hogy ünnepi beszédében Ferenc József császár és király csupán a Monarchiát említette és dicsőítette, a Magyarország nevet ki sem ejtette a száján. A képviselőházban ez ügyben Apponyi Albert interpellálta Bánffy Dezsőt, de az akkori miniszterelnöknek csak kínos magyarázkodásra futotta.
--------------------------------------
Agyonfagyva szálltunk le a hajóról, már várt a busz, irány a Cserna patak völgyében fekvő egykor elegáns Herkulesfürdő. Ahol szállás és vacsora vár, az a felújított kényelmes Hotel Ferdinánd!
Utunk negyedik napján is sok váratlan élményben volt részünk, hamarosan beszámolok arról is. Búcsúzóul egy kép a mindenütt nyomunkban lévő herkulesfürdői kutyákról:
1 megjegyzés:
Köszönöm!
Megjegyzés küldése